Att gå i skolan i ett annat land är nog en omställning för alla. Nya vänner, lärare, skolämnen och dessutom ett nytt skolsystem på det. I det här inlägget kommer jag berätta lite om skolan på Réunion och hur den skiljer sig från i Sverige.
Här läser jag sista året på ekonomiprogrammet, Terminale Économie et Sociale. Det skiljer sig enormt från det jag är van vid, då jag gick ut första året på Naturprogrammet innan jag åkte.
De ämnen jag läser här är Sciences Économiques et Sociales (typ ekonomi och samhällskunskap i samma ämne), engelska, filosofi, idrott, Sciences Politiques (politik), matte, historia och geografi, och EMC (ett ämne som inte alls är viktigt för examen, det vi gör är att arbeta med moral etc). Jag tycker jag läser väldigt intressanta ämnen trots att jag inte hade möjlighet att välja dem själv
Den skillnaden jag upptäckte först av allt var schemat. Som jag skrev i mitt förra inlägg är skoldagarna från 07.30 till 17.30 med halvdagar varje onsdag och lördag. Och ja, vi har skola på lördagar 😉
Men sen är det inte heller skola konstant från starttid till att vi slutar, utan jag har minst två timmar lunch varje dag och oftast flera timmars hål. Dessutom har jag ett så pass bra schema att jag även har halvdag på måndagar.
Anledningen till att vi har så lång lunch är att många åker hem och äter lunch hos sig, framförallt i de yngre åldrarna. Sedan är det även mindre vanligt här än i Sverige att äta lunch i skolrestaurangen, eftersom det kostar pengar här. Så det är många som köper lunch på olika snabbmatsställen utanför skolan, eftersom priset är ungefär det samma.
Metoderna som används här är även de annorlunda mot i Sverige. Läraren pratar och skriver saker på tavlan, de flesta har även en power-point som de visar saker på. Eleverna antecknar verkligen allt som sägs i anteckningsblock eller pärmar. Sedan brukar lärarna även läsa upp fraser som eleverna antecknar ordagrant (diktering). Detta blir ofta ett problem för mig eftersom jag oftast inte hinner skriva av det läraren säger i tid och dessutom stavar väldigt fel.Men som tur är brukar det gå att kopiera av klasskompisar!
Vi jobbar ofta med olika övningar i läroböcker, framförallt på ekonomin. Vi jobbar nästan aldrig i grupper vilket jag tycker är lite synd, även om vi gör vissa arbeten i par. Det är inte heller så mycket diskussioner, utan mer läraren som pratar. Sedan måste jag även säga att avsaknaden på teknik är ganska avsevärd, skolan har inte wi-fi även fast det går att komma ut på internet via fasta datorer. Allt skrivs för hand!
Jag måste säga att jag verkligen uppskattar skolan här och att de allra flesta är enormt förstående för min situation. Alla elever är så hjälpsamma när jag inte förstår eller behöver hjälp med ord eller liknande. Dessutom är de flesta av mina lärare intresserade av att hjälpa mig, frågar mig hur det går etc.
Eftersom jag inte kommer ta studentexamen här har flera lärare uttryckt att de tycker det är viktigare att jag gör mitt bästa med franskan och låter det ta tid istället för att försöka hinna med alla uppgifter. Min filosofilärare skickade även kursmaterial på tyska till mig för att han hoppades att det skulle hjälpa mig. Tyvärr hade han missförstått min nationalitet, men det var en väldigt fin gest!
Alla skriver så fin skrivstil. Det är det enda sättet man lär sig skriva på i Frankrike och alla använder det verkligen. Så mina klasskompisar tycker jag skriver lite konstigt, en vän sa att hon tycker min handstil ser ut som när en dator skriver.
Eleverna är SÅ organiserade. Alla delar upp sina anteckningar i de olika kapitlen och har olika pärmar eller block för de olika ämnena.
Alla har pennskrin. Alltså ALLA. Ni vet hur det i Sverige typ bara är de satsiga eleverna som har pennskrin med sig? Och hur det i pennskrinet finns typ en penna en lärare gav en när man började högstadiet och ett sudd man hittade på golvet i en korridor i sin gamla skola? Här har alla ett pennskrin med bläckpennor i svart, blått, rött och grönt, överstrykningspennor, blyertspennor, linjal, lim, sax och tipex. Dessutom har man även speciellt ritmaterial för geografin.